Hvem er jeg?
Til jer der ikke kender mig, vil jeg gerne kort fortælle lidt om mig selv:
Jeg hedder Emilie Skyum-Jensen. Jeg er 2DSC_01181 år gammel, og jeg er i øjeblikket bosat i Fredericia sammen med min kæreste. Jeg elsker at træne, gå på loppemarked, være social, og selvfølgelig at stå i et køkken. Dette er egentlig det eneste i, behøver at vide om mig, da denne blog ikke skal handle om mig, men om lækkerier, og endda en masse af dem! Da jeg selv er en rigtig sukkergris, vil jeg gerne dele mine egne opskrifter på lavkarbo og sukkerfri-alternativer til de ellers kalorie-
og sukkerfyldte desserter man normalt kender til.

Mine tanker om bloggen, og hvorfor jeg har oprettet den:
Jeg har altid være MEGET glad for alt sødt! Det var dog først i de sene teenager-år, at noget begyndte at forandre sig. Jeg begyndte at få voldsomme, og vilde sugarcravings, og hvis jeg først lod mig selv gå i krig med de søde sager, ville jeg vitterlig være ude af stand til stoppe igen. Dette begyndte selvfølgelig at kunne ses på vægten; og det bekymrede mig da også, at jeg fik disse ædeflips. Jeg ville jo gerne kunne nyde søde sager uden at gå helt amok i dem, – hvem vil ikke det? Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at en række af jer vil nikke genkendende til dette problem. Mange går desværre rundt med disse cravings uden at ane hvordan man skal komme dem til livs. For mit vedkommende endte det dog med at jeg fandt frem til at jeg er insulinresistent, dette betyder at man ikke kan optage/omdanne sukker (insulin), på samme måde som andre mennesker gør – lidt ligesom ved diabetes-patienter, det er et slags forstadie til sukkersyge. Dette har for mig været svaret på hvorfor jeg har haft disse sugarcravings, hvorfor min søde tand er større end de flestes, og hvorfor jeg skal være ekstra opmærksom på mit blodsukker, og dets svingninger – som sukker og kulhydrater jo i den grad medvirker til. Desværre er rigtig mange insulintesisrente uden at vide det, og jo mere sukker og kulhydrat vi spiser, jo større chance for at blive det. Jeg er derfor af den opfattelse, at alle ville have gavn af at leve HELT sukkerfrit, – sygdom eller ej. Sukker er meget skadeligt for kroppen – mere end de fleste faktisk aner, og det kan du læse meget mere om mit indlæg her.

Min største last er især chokolade, kiks og karamel; dette bærer mine opskrifter måske også lidt præg af? ;-)..Da jeg besluttede mig for både at spise lavkarbo og helt sukkerfrit, var det først rigtig svært. Der kommer selvfølgelig flere og flere sukkerfri alternativer til slik i butikkerne; de er ikke længere kun at finde i specialbutikkerne, men også i de lokale supermarkeder – sågar i biografen; de fleste af jer har helt sikkert også smagt nogle af disse , og kan derfor give mig ret i at det aldrig bliver helt det samme som de originale produkter. Jeg gik længe og undrede mig over, hvor alle de sukkerfri/lavkarbo lækre alternativer til fx: chokoladekiks, fyldte chokolader, daim, weinerbrød – og kager var henne? De kom bare aldrig, og jeg blev simpelthen træt af at vente. Challenge accepted, – det var HER, jeg begyndte at eksperimentere med mine egne opskrifter. De endte ofte med at blive ret gode, endda så gode at hverken famillie, venner eller kollegaer kunne smage det var fri for sukker, og samtidig lav på kulhydrat – så hvorfor ikke begynde at dele dem med alle andre?

Hvordan adskiller min blog sig fra de alle andre “sundheds blogs”?
Jeg har researchet, – søgt rundt på nettet, i håb om at der fandtes blogs, opskrifter tips og fifs til disse sukkerfri-lavkarbo lækkerier, desværre uden det store held. Hver gang jeg var på rette spor, og fandt noget der mindede en smule om dette, så var lækkerierne i opskrifterne ofte sødet med et eller andet der alligevel ville påvirke blodsukkeret; for eksempel fruktose/frugtsukker, i form af frugt og tørret frugt (dadler, rosiner mm), eller de mere naturlige alternativer såsom honning, kokossukker og lignende. Ikke at kritisere dette – det er langt bedre end det almindelige sukker, og jeg kan sagtens se alt det gode i at bruge naturlige sødende ingredienser, men hvis man som jeg har et blodsukker der er meget sart og skal holdes 100% stabilt hele tiden, så fungerede disse alternativ altså bare ikke alligevel.  Den anden halvdel af de sider jeg fandt på nettet, var blogs med glutenfri alternativer – men dette er ikke altid lig med lavkarbo. Havregryn er nu engang bare havregryn – ren kulhydrat, om de så er glutenfri eller ej. Konklusionen af min research blev altså, at der ikke findes en dansk blog med et fokus på lækkerier som er helt uden sukker, og samtidig også er lav på kulhydrater; altså lækkerier der medvirker til et fuldstændig stabilt blodsukker, og det var derfor jeg valgte at tage sagen i egen hånd.

Hvad betyder dette for mine opskrifter?
Fælles for alle mine opskrifter er altså, at de er fuldstændig uden alle former sukker, og samtidig har jeg prøvet at holde kulhydraterne på et minimum. Dette har haft den betydning,  at mine opskrifter er sødet med sødemidler, herunder ofte produktet Sukrin.
I stedet for mel er der brugt lavkarbo meltyper, – herunder ofte mandelmel. Mine opskrifter indeholder derfor aldrig følgende: Andet mel end nødde-mel og sukker – herunder alle former også fruktose fra fx. bær/frugter. Jeg har valgt udelukkende at fokuserer på lækkerier, derfor vil der altså ikke være almindelige hverdagsretter at finde på bloggen – lækkerier er også meget sjovere. Mine opskrifter vil derfor alle være: Diabetes-, LCHF-, PCO-, KISS-KOST-, palæo/stenalderkost-venlige, og glutenfrie. Hvis du er ny i dette, og har lidt svært ved at gennemskue mine opskrifter, så vil jeg anbefale dig at læse min guide hvor jeg forklare dig alt der er af vide om sukkerfri bagning/madlavning – den finder du her.

En sidste bemærkning:
Jeg vil ikke kalde dette en såkaldt sundhedsblog. Mine opskrifter kan ikke stemples som 100% sunde; mine opskrifter er sukkerfri ja, men dette betyder ikke, at de ikke stadig er ret kalorieholdige, ligesom alt slik, dessert og andre lækkerier nu engang er. Det er jo opskrifter på lækkerier, og lækkerier skal nydes med måde, uanset om de er sukkerfri eller ej! Det er altid bedre at indtage “rigtig” mad fremfor lækkerier/snacks, og det samme glæder mine lækkerier. Men disse opskrifter adskiller sig alligevel; de er ofte langt rigere på både fibre og protein, og mætter derfor langt mere. De er åbenlyst nok uden sukker og derfor fri for alle dens negative følgevirkninger. Det lyder måske hårdt at leve helt uden sukker? Men mit mål er netop at det skal være muligt for alle at undgå sukker, og samtidig nyde hyggen en lørdag aften. Prøv det –  jeg lover dig, at du ikke vil savne alle de negative virkninger som sukker havde på din krop, dit humør, din sult og ikke mindst dit helbred og din vægt. Jeg vil faktisk garantere dig, at du slet ikke ville kunne smage at mine lækkerier er langt mindre skadelige for dig og din krop 😉 . Mine opskrifter er altså et godt alternativ til søde sager for alle; uanset om du har diabetes, pco, spiser efter LCHF, vil tabe dig, eller bare vil hygge med noget ekstra godt, uden det nødvendigvis kan ses på vægten. De er for dig der ønsker at nyde det søde liv, men samtidig vil skære ned på sukker, og dermed opnå et stabilt blodsukker, og langt mere velbehag.